Gå till innehåll

Lättläst om lön

Timlön, löneutbetalning och lönebesked

Timlön

Om du jobbar i bemanningen får du timlön.
Du får pengar för varje timme du jobbar.
Men när du är ledig får du ingen lön.

När du börjar jobba i kommunen får du ett anställningsavtal.
På avtalet står det:

  • Hur mycket du får betalt per timme.
  • Att du får extra betalt om du jobbar på kvällar eller helger (OB-tillägg).
  • Annan viktig information om jobbet.

Om du har frågor, prata med din chef.

Så räknas lönen ut

Kommunen använder ett IT-system. Det räknar ihop den tid som du arbetar.
I slutet av varje månad räknar systemet ut hur mycket du jobbat.
Du som har timlön får lön utbetalad månaden efter.

Till exempel: Du arbetar fyra dagar under juni. Lönen för de dagarna betalas ut i juli.

Kolla alltid så att antalet timmar stämmer när du får din lön.
Om något är fel, tar du kontakt med din chef.

Utbetalning av lön

Din lön betalas ut runt den 27:e varje månad efter att du börjat arbeta.
Börjar du jobba i Juni får du lönen runt den 27 juli.
Kom ihåg att berätta i god tid vilket konto lönen ska skickas till.

För dig som jobbar i Söderhamn eller Bollnäs

  1. Gå till Swedbanks hemsida: www.swedbank.se/kontoregister Länk till annan webbplats..
  2. Logga in med Mobilt BankID.
  3. Skriv in vilket konto din lön ska betalas till.
    • Det kan vara ett konto i Swedbank eller i en annan bank.
  4. Om du vill ändra ett konto som du lagt in tidigare, kan du göra det här.

Viktigt att veta:

  • Om du har ett konto i Swedbank tar det 2 bankdagar innan kontot är klart för löneutbetalning.
  • Om du har ett konto i en annan bank kan det ta upp till 14 dagar.

Tips: Vänta inte med att lägga in ditt konto!

Lönebesked

När du får lön får du också ett lönebesked.
Lönebeskedet är bara digitalt. Du kan inte få det på papper eller e-post.

På lönebeskedet ser du:

  • Hur många timmar du fått lön för.
  • Extra lön om du jobbat obekväm arbetstid (OB).

Kontrollera att allt stämmer.
Om något är fel, prata med din chef.

Du hittar lönebeskedet i Kivra eller i Visma Window (Medvind).

Behöver du fråga något om lön?

Fyll i formuläret för att komma i kontakt med lönesupport.

Här hittar du formuläret för att komma i kontakt med lönesupport.

Sidfot

Hälsingland kommuners vapensköldar