Gå till innehåll

Lättläst om lön

Timlön, löneutbetalning och lönebesked

 

Timlön

Du som jobbar via bemanningen har det som kallas timlön. Du får betalt per timme som du går in och jobbar. När du är ledig har du inte någon lön.

När du blir anställd av kommunen får du ett anställningsavtal. På det kan du se hur mycket du har betalt per timme. Om du jobbar på kvällar och helger är timlönen lite högre för de timmarna. Det kallas OB-tillägg. På avtalet står också andra saker som är viktiga att veta. Fråga din chef om du undrar över något.

Så räknas lönen ut

Kommunen använder ett IT-system, som räknar ihop den tid som du arbetar. I slutet av varje månad gör systemet en uträkning av allt du jobbat under månaden. Du som har timlön får lönen utbetalad månaden efter du har jobbat.

Till exempel: Du arbetar fyra dagar under juni. Lönen för de dagarna betalas ut i juli.

Du ska alltid kolla så att uträkningen av timmar stämmer när du får din lön. Om något är fel, tar du kontakt med din chef.

Utbetalning av lön

Din lön betalas ut omkring den 27:e månaden efter att du börjat arbeta. För att få utbetalningen måste du i god tid tala om till vilket konto.

Du som jobbar i Söderhamn och Bollnäs

Gå till Swedbank www.swedbank.se/kontoregister Länk till annan webbplats. och logga in med Mobilt BankID. Då kommer du direkt till tjänsten där du fyller i vilket bankkonto lönen ska betalas till. Antingen ett konto i Swedbank eller någon annan bank. Här kan du också ändra om du har lagt in ett konto sedan tidigare men vill byta.

Viktigt! Om du har ditt konto i Swedbank, blir det aktivt för löneutbetalning inom två bankdagar. Men om ditt konto finns i någon annan bank, kan det ta upp till 14 dagar innan kontot är aktiverat. Så vänta inte!

 

Lönebesked

Varje gång lön betalas ut, får du ett lönebesked. Det finns bara elektroniskt, så du kan inte få det på papper eller med e-post. Därför kallas det e-lönebesked. Du kan se det när du är inloggad i din internetbank.

På e-lönebeskedet ser du antalet timmar som du fått lön för, även OB-tillägg om du haft det. Kolla så att summan stämmer. Om något är fel, prata med din chef.

 

Så gör du för att få e-lönebesked

 

Om du har Swedbank: anmäl dig via Swedbanks internetbank.

Om du har Nordea: anmäl dig via Nordeas internetbank.

Om du har en annan bank anmäler du dig här: www.swedbank.se/edokument Länk till annan webbplats.

Anmälan ska göras före den 15:e i månaden för att e-lönebeskedet ska börja fungera samma månad.

Du som redan har anmält e-lönebesked till din bank behöver inte göra någonting.

Behöver du fråga något om lön? Maila till support@lonhalsingland.se och ställ din fråga. Tänk på att skriva ditt namn och personnummer i mailet, även vad du jobbar med och vilken arbetsplats du har. Då kan vi lättare hjälpa dig.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
2 februari 2024
Sidan publicerad av:
Jeannette Waax

Sidfot

Hälsingland kommuners vapensköldar
Till toppen