Vanliga frågor
Här hittar du svar på frågor som ofta kommer in till oss.
Varför stämmer inte mitt lönebesked i Visma Window?
När du tittar på ditt lönebesked i Visma Window är det alltid preliminärt fram till någon vecka innan lön. Det beror på att allt underlag måste hinna komma in från chefer, till exempel. Därför kan det se ut som att din lön inte stämmer. Det är helt normalt och det är inte en fråga som lönesupporten hjälper till med.
Hur mycket får jag i lön den här månaden?
På ditt anställningsavtal ser du vilken lön du har, timlön eller månadslön. Om du har timlön får du även semesterersättning, i stället för att tjäna ihop semesterdagar som en person med månadslön. Semesterersättningen är (i regel)12 % och läggs ovanpå timlönen varje månad.
Om du jobbar på kvällar och helger kan du också ha det som kallas OB-tillägg. Det ger mer betalt för de timmarna. Du kan fråga din chef om vad som gäller för just dig. På ditt lönebesked står det hur mycket tid du har gjort och vad du fått i lön.
Du som har månadslön får betalt för innevarande månad. Ett exempel: Vi skickar dina löneuppgifter till banken omkring den 20 april. Lönen avser 1-30 april, du får den alltså i förskott. Om du har några avvikelser justeras det på nästa månads lön (maj).
Varför får jag inget lönebesked?
Du behöver anmäla i din internetbank eller Kivra att du ska ha ditt digitala lönebesked dit. Kommunerna gör inte längre några lönebesked på papper eller i mailform. Klicka här för att läsa hur man gör.
Ska jag fortsätta att spara papperskvitton?
Ja, tills vidare ska du fortsätta att göra det. Målsättningen är dock att papperskvitton inte kommer att vara nödvändiga längre fram.
Hur får jag min lön?
Du måste meddela till vilket bankkonto du vill ha lönen utbetald. Läs här hur du ska göra.
Hur ser jag mitt lönebesked i mobilen?
Logga in i Visma Window-portalen. På startsidan för mobil finns två val. Välj "Resor/Utlägg" för att komma till ditt lönebesked.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 2 april 2024
- Sidan publicerad av:
- Borttagen användare